Stor interesse for fremtidens funktionelle tekstiler
THE WORLD OF TOMORROW: Fashion Meets Functional Textiles
Den 17. november afviklede HEADSTART FASHION matchmaking seminaret ”Fashion meets Functional Textiles” i samarbejde med MoreCreative. Omdrejningspunktet var det endnu uforløste potentiale, der ligger i mødet mellem teknologi, tekstiler og mode.
En stor del af regionens mode,- tekstil,- og teknologivirksomheder havde fundet vej til Kunsthal Aarhus for sammen at udforske dette nye match i mødet mellem mode og teknologi. Med en stolerække placeret midt i kunsthallens nyeste udstilling fandt deltagerne hurtigt plads, og inden længe var alle sæder optaget. Deltagerne var klar til at spidse øre til de i alt tre oplæg fra både ind- og udland, der var inviteret til at give deres perspektiver på dette nye match.
Keynote fra New York
HEADSTART FASHION havde inviteret Rebeccah Pailes-Friedman fra New York, der tidligere har været Design Director hos Nike, Fila og Champion til at tale om designprocesserne i arbejdet med smarte og funktionelle tekstiler. Rebeccah er en af verdens førende Smart Textiles eksperter og rådgiver til dagligt virksomheder som NASA og Adidas gennem sit firma Interwoven, samtidig med at hun forsker og underviser ved Pratt Institute. Rebeccah indledte derfor seminaret med en teoretisk tilgang, hvor hun, med fokus på forbrugerprodukter, opdelte Smart Textiles begrebet i fem designkategorier; Industrial Design, Engineering, Fine Art, Fashion og Architectural Design. Formålet var at dække Smart Textiles begrebet så bredt som muligt for at snævre sig videre ind på de to delbegreber Aestehtic og Perfomance Enhacing. Som et eksempel på det æstetiske belyste Rebeccah den londonbaserede modevirksomhed CuteCurcuit, der arbejder tekstiler med LED-lys ind i deres kollektioner. Blandt andet i en gallakjole, der via en tilhørende app-funktion kan lyse, når man bevæger sig og skifte farve efter eget valg. Rebeccah rundede hendes oplæg af med at fortælle, at materialerne kan være svære at finde, men så snart ingeniører og designere udforsker videnskaben og teknologien sammen, kan vi komme meget langt på kort tid. Teknologien findes nemlig lige foran os.
Fra idé til udførelse
Potentialet i sammensmeltningen af tekstiler, mode og teknologi har vist sig at være stort, men endnu ikke ligeså forløst i Europa som i USA. Der behøver dog ikke at være langt fra tanke til handling for teknologien findes, så̊ udfordringen er at designe hverdags- produkter, som tøj, tasker, smykker og sko, hvor teknologien ikke skræmmer forbrugerne væk. Derfor var konceptudvikler, Helene Vistisen fra Ohmatex inviteret til at holde et oplæg om, hvordan teknologivirksomheden løser den store udfordring om, at udvikle brugbare teknologitekstiler som forbrugerne vil tage til sig. I følge Helene er løsningen en allround sikring af brugerværdien inden for parametrene; Funktionalitet, Brugervenlighed og Design. Her påpegede Helene af design og mode har meget, at skulle sige i forhold til brugerværdien, og at modedesignere derfor har en stor rolle at spille i arbejdet med at udvikle Smart Textiles produkter. Dog en rolle, der hidtil ikke er blevet udfyldt. Derfor anmodede Helene Vistisen de mange modedesignere på stolerækkerne om, at sætte deres æstetiske præg på fremtidens smarte tekstiler og produkter. For så snart den æstetiske løsning sammensættes med den allerede eksisterende teknologi, har man et succesfuldt produkt.
En af seminarets deltagere, selvstændig designkonsulent Camilla Jæger Jespersen var begejstret for seminaret og særligt Helene Vistisens oplæg:
”Et fantastisk arrangement med kompetente oplægsholdere, der i den grad har sat idégeneratoren på overarbejde. Specielt Ohmatex fik mig til at indse, at ’alle’ designere kan tage springet i en retning af intelligente og smarte tekstiler. De formåede at formidle budskabet på en helt igennem fantastisk og håndgribelig måde. Jeg ser en spændende fremtid, hvor modebranchen vil tænke i mere intelligente baner og jeg blev overbevist om, at det er noget, jeg vil arbejde ind i mine fremtidige kollektioner,” afslutter Camilla Jæger Jespersen.
I kølvandet på seminaret har teknologivirksomheden Ohmatex modtaget flere henvendelser fra nysgerrige modevirksomheder, der vil udforske det oplagte match mellem teknologi og mode. Med seminaret har moden således fundet en ny partner i teknologien.
Men er forbrugerne klar?
Er det overhovedet relevant med teknologi i mode og vil forbrugerne bære det på deres kroppe? Ja! mener forbruger- og adfærdsekspert Manou Messmann, der var inviteret til at runde seminaret af med et oplæg om forbrugernes holdning til smarte og funktionelle tekstiler. Manou fortalte, at så længe man kan opfylde succeskriterierne for modeforbrugeren, der bygger på æstetik, en psykologisk symbolværdi, fysisk velbehag, holdbarhed og nem styling, så er man på rette vej. Manous oplæg indledte til en diskussion i stolerækkerne om, hvorvidt man som modebrand skal afvente forbrugernes behov, eller om man selv kan skabe behovet. Manou fortalte også deltagerne om, hvordan man som kommerciel modevirksomhed skal approache forbrugerne. Her mener hun, at man kan lære meget af bæredygtighedens fejltrin og gode erfaringer, da det i sin tid indtraf på markedet.
Manou Messmann sluttede af med, at give Helene Vistisen fra Ohmatex ret i, at teknologi i mode først bliver en succes, når man rammer forbrugernes reelle behov. Et behov, der vægter lige dele funktionalitet, brugervenlighed og design. Og det endelige resultat får vi først at se, som Rebeccah Pailes-Friedman udtrykte det, når teknologi,- tekstil,- og modevirksomheder begynder at samarbejde.