Christian Christian

COSTUME INTERVIEW: CHRISTIAN STADIL OG HEADSTART FASHION

 “Aarhus vil være en positiv ahaoplevelse for de fleste i branchen”

Med cirka to hundrede kilometer til hovedstaden og dermed størstedelen af landets magasiner, investorer og trendsættere, kan det være en udfordring at etablere sig som modevirksomhed i Aarhus. Men det har bestemt også en række fordele. Det ved Christian Chapelle og Christian Stadil, der sammen og hver for sig forsøger at udvikle Smilets By til Modens By.

Tekst: Olivia Nepper Winther Foto: Philip Ørneberg

Christian Chapelle og Christian Stadil deler mere end bare fornavn. Begge nærer de en stor kærlighed til Århus, og de har i mange år arbejdet på at sætte byen på det internationale modekort. Christian Stadil som CEO i konglomeratet Thornico, der ejer en af de største og mest kendte århusianske virksomheder: Hummel. Og Christian Chapelle som direktør i den erhvervsdrivende fond Headstart Fashion, der vil gøre Aarhus og Region Midtjylland til Danmarks nye kraftcenter for modebranchen.

Hvordan er jeres arbejde forbundet?

Chapelle: “Headstart Fashion arbejder med at udvikle modebranchen i Aarhus. Her er det vigtigt at samarbejde med store virksomheder som Hummel. Det er fantastisk, at Hummel har en ejer som Stadil, der er visionær og ovenikøbet er iværksætter og investor i en række andre modevirksomheder, som måske også kan få øjnene op for byen.”

Stadil: “Aarhus har en stor plads i mit hjerte. Jeg har læst i byen og haft virksomhed her i 18 år. Derfor går jeg meget op i den udvikling, som Aarhus undergår lige nu. Byen er igen ved at blive rigtigt interessant. Det er, som om den de seneste år har fået en revival efter at have mistet pusten op gennem 90’erne. I denne udvikling er Chapelle en af de væsentligste nøglefigurer. Han forstår, at Aarhus ikke skal sammenligne sig med København, men i stedet fokusere på netop det, Aarhus kan.”

Og hvad er det, Århus kan som modeby?

Stadil: “Aarhus er verdens mindste storby. Den har alt det, som en metropol skal have på et ekstremt lille geografisk område. Man kender hinanden, og det betyder blandt andet, at der er et fladt magthierarki, hvor det er nemt at komme til at tale med de relevante beslutningstagere. Derudover er der et meget fordrende studiemiljø i Aarhus. I Hummel har vi nærmest en direkte pipeline mellem handelshøjskolen og virksomheden.”

Chapelle: “Aarhus har et helt særligt kreativt miljø, der bidrager til øget eksport og innovative løsninger. En del i branchen har gået på Kaospiloterne og er vant til at tænke i iværksætteri.”

Hvilke udfordringer er der?

Chapelle: “Den største udfordring er klart at få branding og omtale. Det skyldes, at de store modemagasiner, dagblade og bloggere primært er i hovedstaden. Derfor er vi i Headstart Fashion begyndt at holde en årlig pressedag, hvor vi flyver danske og internationale journalister og trendsættere ind. Sammen besøger vi upcoming, århusianske designere og store virksomheder. Det har fungeret godt, selvom det at mingle måske ikke er så typisk for århusianere. Flere modevirksomheder er tilbøjelige til at holde kortene tæt ind til kroppen og er ikke altid så fokuserede på at brande sig selv.”

Stadil: “Det kan jeg sagtens nikke genkendende til. Aarhusianerne er lidt mere ydmyge end københavnerne. Det er en både god og dårlig ting i modebranchen. Selvfølgelig er det vigtigt at kunne sælge sig selv. Men den der lidt underspillede tilgang har også sin kvalitet, som for eksempel passer rigtig godt til Hummels selvforståelse. I forhold til internationale sportsmærker er Hummel en underdog – ligesom Aarhus er i forhold til København. At være lille gør, at man må tænke i nye baner.”

Chapelle: “Og det er netop, hvad århusianske modevirksomheder kan.” Stadil: “Ja. Og århusianerne er lige så meget med på tendenserne som københavnerne, men det ved man jo ikke, hvis man ikke kommer derover. Jeg er investor i Stine Goya, og i forbindelse med åbningen af vores butik i Aarhus mærkede vi den store interesse, der er for mode i Aarhus. Jeg tror, at Aarhus vil være en positiv ahaoplevelse for de fleste i branchen.” _

 

COSTUME

 

Søg