Thorning Astrup / Aarhus
Mindet 4, 1. Tv.
8000 Aarhus C

Www.headstartfashion.dk

Www.thorningastrup.dk/

Billedtekst: Der Er Vækstpotentiale I Smykkefirmaet Thorning Astrup. Ejerne Maja Thorning Og Niels Astrup Håber Deres Flytning Til Headstart Fashion House I Aarhus, Som Er En Del Af Region Midtjyllands Initiativ More Creative, Vil Bidrage Til, At Deres Virksomhed Vokser. De Er I Fuld Gang Med Et Salgsfremstød I Tyskland.

Nu satser de på sølv og beton

Smykkedesignerne Maja Thorning og Niels Astrup er med deres virksomhed Thorning Astrup rykket ind i HEADSTART FASHION HOUSE, som er et moderne kontorfællesskab i Aarhus for mindre modevirksomheder med fokus på vækst. De er klar til at prøve kræfter med eksport til Tyskland og England.

Maja Thorning sidder bøjet over en firkantet halsring. Bortset fra en stærk lampe direkte på sølvringen er der ikke meget lys i værkstedet, hvor hun arbejder koncentreret med at designe et nyt smykke.

”Det bliver en slags statement smykke i en kombination af sølv med beton, som giver et industrielt look, jeg godt kan lide”, fortæller Maja Thorning.

Hun er den ene halvdel af smykkevirksomheden Thorning Astrup Aarhus. Niels Astrup er hendes partner professionelt og privat, og de designer smykker som på samme tid er rå og elegante. Præcis som lokalerne, de lige er rykket ind i hos HEADSTART FASHION HOUSE på havnen i Aarhus, som er et udviklingsmiljø for modevirksomheder indviet sidst i august.

Værkstedet oppe under loftet, hvor Maja Thorning netop er i gang, er råt og upoleret, mens hun og Niels nedenunder sidder i et elegant kontorfællesskab sammen med andre kreative iværksættere indenfor modebranchen.

 

Blus på kedlerne

De er stærkt begejstrede for de nye omgivelser. Og ikke mindst for de muligheder, lokalerne giver, for at netværke med andre og sætte blus på kedlerne i Thorning Astrup. De startede virksomheden i 2014, men er først nu ansat på fuld tid begge to. Med flytningen har de besluttet at give deres virksomhed al deres fokus. Det er slut med at have andre job ved siden af for at tjene penge.

”Det har givet os det nødvendige skub at få tilbudt lokaler i HEADSTART FASHION HOUSE. Det er fantastisk for os at få mulighed for at rykke ind”, siger Niels Astrup.

HEADSTART FASHION HOUSE er en del af Region Midtjyllands satsning på de kreative erhverv More Creative, og det første af sin slags i Danmark. Målet er at skabe vækst i modebranchen og hjælpe iværksættere godt i gang og hjælpe med praktiske og økonomiske aspekter af det at drive virksomhed.

 

Regionens satsning betyder meget

”Det betyder meget for en lille virksomhed som vores, at Region Midtjylland og Aarhus Kommune satser på kreative erhverv, for det er svært at få en virksomhed op at køre. Mange knækker nakken undervejs, så det betyder virkelig meget, at man kan få hjælp”, siger Maja Thorning.

Niels Astrup supplerer:

”Vi har ikke lært om den økonomiske del af det at drive virksomhed på vores uddannelser og har heller ikke noget netværk indenfor mode derigennem, men det kan vi få i HEADSTART FASHION HOUSE”.

Han er uddannet digital designer fra Aarhus Universitet, mens hans partner er uddannet fra arkitektskolen i Aarhus.

 

Input og Inspiration fra More Creative

Parret har deltaget i flere arrangementer under More Creative, som har givet dem inspiration og input til deres virksomhed. Blandt andet et arrangement, hvor modepressen var inviteret.

”Det var en virkelig god dag for os. Vi fik direkte kontakt til flere magasiner f.eks. Femina og Elle, som også har givet kontakt til Elle i England. Det er en vigtig mulighed for at få vist vores smykker i nogle af deres modereportager. Vi kom endda på tv i Hong Kong”, fortæller Maja Thorning.

De to designere sætter stor pris på, at de f.eks. kan få juridisk bistand via HEADSTART FASHION HOUSE, hvis de skulle få brug for det på deres vej ud på danske eller udenlandske markeder.

”Vi har allerede fået rigtig god hjælp og sparring både fra direktør Christian Chapelle og fra andre i kontorfællesskabet. Det vil booste vores virksomhed, at vi sidder i et miljø med andre, der arbejder inden for mode. Det er det helt rigtige sted for os. Vi kan bruge fællesskabet til en masse og mener også, at vi har noget at give til de andre”, understreger Niels Astrup.

 

Ind på det tyske marked 

Smykkerne er allerede ude i den store verden via webshoppen thorningastrup.com.

Specielt i Asien og USA er de vilde med kombinationen af ringe og vedhæng til halskæder i bambus og beton. Men også i Danmark og andre europæiske lande bærer kvinder og mænd ørenringe, armbånd, og fingerringe designet af det kreative par fra Aarhus. Blandt andet smykker med moseeg og rav, som Maja Thorning finder i Thy, hvor hun kommer fra.

De vil også gerne ind i udvalgte fysiske forretninger efter gode erfaringer med to forhandlere i både Aarhus og Aalborg, ligesom de er i gang med et salgsfremstød i Tyskland. Senere står det britiske marked sandsynligvis for tur.

Ambitionerne er store, og det kreative par drømmer om at lave andet end smykker. Niels om en kollektion af ure og Maja om beklædning.

For at bevare kreativiteten har Maja Thorning og Niels Astrup det princip, at de en dag om ugen skal arbejde med noget andet end det, der står på to do-listen.

”Det samme tvinges vores ansatte til, for vi tror på, at det er med til at drive virksomheden frem, at vi bevarer glæden ved at skabe og eksperimentere”, siger de.

Tekst: Marianne Gregersen Foto: Niels Åge Skovbo

 

Søg