interview af simon khong harbjerg, direktør hos louise kragh jewelry

Louise Kragh er en smykkevirksomhed, som har hovedsæde midt i Aarhus. Louise startede virksomheden i 2004 og i de seneste 5 år har virksomheden eksporteret smykkerne til hele verden. Louise Kragh Jewelry er i dag oppe på 600 butikker og har sit hovedkontor i Aarhus, der på mange måder minder om et stort værksted, hvor al produktion af Louise Kraghs håndlavede smykker foregår, her er deres produktion, administration og showroom tæt kædet sammen.

Simon Harbjerg bød velkommen til HSF PRESS DELEGATION.

Hvad er historien bag stiftelsen af jeres brand?

”Virksomheden blev stiftet for 11 år siden af Louise selv. Det startede med at Louise i forbindelse med hendes uddannelse som designer skulle i praktik. Her valgte Louise at starte sit eget, således hun kunne gå i praktik i sin egen virksomhed”, fortæller Simon Harbjerg.

”Louise kommer med en baggrund inden for keramik og det nærliggende for hende var at starte med at lave små accessoires som knapper og senere smykker ud af porcelæn, hvilket man ikke så meget af. Det startede meget i det små, men efterhånden som efterspørgslen begyndte at stige og med henvendelser fra udlandet, tog Louise Kragh en beslutning om at professionalisere hele virksomheden og hentede en investor ind i virksomheden”.

”Det er i høj grad en virksomhed, der er startet helt fra bunden med egne midler” fortæller Simon Harbjerg, og han fremhæver at ”uanset hvor stor virksomheden forhåbentlig bliver i fremtiden, så skal den bærende del stadigvæk være DNA’et og at vi laver smykkerne selv her i Aarhus”.

Hvilke kerneværdier har virksomheden?

”Louise Kraghs primære kerneværdi er, at smykkerne skal være håndlavede og kun benytte ægte og bedste kvaliteter, hvilket vil sige, at der bruges sterling sølv 925, 24 karat guld, diamanter og ferskvandsperler”. Simon Harbjerg forklarer, at virksomheden går op i at levere høj kvalitet til kommercielle priser og det skal være et af deres unikke sellingpoints at levere luksuskvalitet i en prisgruppe, hvor alle kan være med.

Derudover fremhæver han: ”vi har en tæthed mellem design og proces og færdig produkt og det ser vi som en kæmpe fordel”. I forlængelse heraf uddyber Simon Harbjerg: ”vi kan lynhurtigt se, hvis materialerne ikke er af rette kvalitet og hvis vi oplever reklamationer på nogle produkter, kan vi lynhurtigt ændre i produktionen. Vi er involveret fra vugge til grav i vores produktion, hvilket vi ser som en stor fordel”.

Louise Kragh i værkstedet.

Hvordan har internationaliseringen af jeres brand båret frugt?

Simon Harbjerg fortæller at internationaliseringen indledningsvis kom til dem, men i de seneste år har dette været en strategisk proces. Samtidig slår han fast, at brandet bliver nød til at have en eksponering i en sådan grad, at de selv kan følge med, da de er en mindre virksomhed, hvor de er afhængig af at drive eksponeringen igennem wholesale og forskellige partnere.

Hvordan ønsker I at forbrugerne skal opfatte jeres brand?

”Vi ønsker at blive opfattet som en demokratisk virksomhed”, fremlægger Simon Harbjerg, “og vi vil gerne stå for de gode skandinaviske værdier, som Louise Kragh Jewelry repræsenterer, hvilket er høj kvalitet”, hertil fremhæver direktør Simon Harbjerg: ”vi har under 1 % reklamationer om året”. Derudover ønsker Louise Kragh at levere den bedste kundeservice til deres kunder og butikker.

Simon Harbjerg italesætter, at de har en bred kollektion og at de gerne vil nå ud til den modebevidste kvinde, men virksomheden har ikke begrænsninger i forhold til pris eller alderssegmentering, ”vi vil gerne lave smykker alle kan identificere sig med”, udtaler han og fortsætter: ”det er vigtigt for os at smykkerne harmonerer over hele sortimentet og på tværs af kollektionerne. Man skal kunne se, at det er et Louise Kragh smykke”.

Hvilke strategiske overvejelser har I gjort jer for fremtiden?

”Vi vil gerne ud og have fortalt vores historie og gjort opmærksom på, at vi gør det på den her måde. Det gør vi meget ud af at få fortalt forbrugeren, for vi har en unik historie og den vil vi gerne blive bedre til at vise”.

Simon Harbjerg fortsætter med andre fremtidige tiltag: ”vi vil gerne konsolidere os endnu stærkere på vores hjemmemarked, hvor vi i forvejen oplever en succes, men hvor der stadigvæk er markant mulighed for at blive større og få større markedsandel”. Han afslutter med: ”derudover vil vi gerne kigge på nogle af de interessante markeder, som har vist interesse i os og som vi ser har et potentiale, eksempelvis Japan og Kina, hvor vi i Kina allerede har en butik i Beijing”.

Søg